طرح تشویقی مجلس برای حمایت از خیرین/ معافیت مالیاتی و عوارض برای نیکوکاران - پردیس ابوریحان abu
مجلس شورای اسلامی طرحی را در دستور کار خود قرار داده است که درصورت تصویب آن، نقل و انتقال کمکهای نقدی و غیر نقدی خیرین به مجامع و مؤسسات ثبت شده خیریه و نیز فروش اموال و داراییهای این مجامع و مؤسسات از هر گونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف خواهند شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرحی اخیرا در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب نهایی آن، نقل و انتقال کمکهای نقدی و غیر نقدی خیرین به مجامع و مؤسسات ثبت شده خیریه و نیز فروش اموال و داراییهای این مجامع و مؤسسات به منظور تبدیل به احسن امکانات و دارائیها و همچنین انتقال این کمکها به دستگاههای دولتی برای استفاده در طرحهای مصوب دولتی و یا طرحهای خیریه غیر دولتی زیر پوشش ادارات اوقاف، از هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف خواهند شد.
به گزارش فارس، متن کامل طرح حمایت از خیرین به شرح زیر است:
طرح حمایت از خیرین
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احتراماً طرح ذیل که به امضای 45 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم میشود.
مقدمه (دلایل توجیهی):
به منظور جلب و هدایت کمکهای مردمی در امور خیریه از طریق ساخت، تعمیر و تجهیز مراکز مذهبی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی خیریه و پر کردن خلاهای فضایی و تجهیزاتی کشور، نیاز هست که از خیرین حمایتهای لازم بعمل آید. این طرح در این راستا تهیه شده است.
لذا طرح ذیل تقدیم میشود:
عنوان طرح:
طرح حمایت از خیرین
ماده 1- دولت مکلف است همه ساله 25 درصد از اعتبارات تملک دارایی استانی و 10 درصد از اعتبارات تملک دارایی ملی مربوط به بخشهای بهداشت و درمان، آموزش عالی، آموزش و پرورش، ورزش و امور جوانان، فنی و حرفهای، بهزیستی و کتابخانههای کشور را ردیفهای مشخصی قرار داده تا در مواردی که خیرین بموجب قرارداد نسبت به تأمین 60 درصدی ساخت و یا تجهیز پروژههای خیریه اقدام و آن را مجانا به دولت واگذار نمایند، دولت نیز بموجب قرار داد امکان تأمین 40 درصد هزینه ساخت و یا تجهیز آن از محل این ردیف را داشته باشد. نحوه هزینه کرد و انجام پروژه بموجب آیین نامهای خواهد بود که ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.
تبصره 1- پروژههایی امکان استفاده از اعتبارات این ردیفها را دارند که دارای کد و ردیف بودجهای باشند و یا ضرورت ساخت و یا تجهیز آنها به تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی استان (برای تخصیص اعتبارات استانی) و یا وزارتخانه ذیربط (برای تخصیص اعتبارات ملی) برسد.
تبصره 2- آورده غیر نقدی تأمین شده توسط خیر و یا دولت به قیمت کارشناسی روز حسب مورد به عنوان آورده هر طرف محسوب میشود.
تبصره 3- چنانچه هزینههای صدور پروانه ساختمانی و یا خرید انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز توسط خیر تأمین شود، به عنوان آورده خیر محاسبه شده و یا به عنوان آورده بخشی از 40 درصد سهم دولت منظور میگردد.
تبصره 4- در صورتیکه برای مصارف این ردیفها پروژه مصوب تأمین مالی شده با پیشرفت 60 درصدی توسط خیر وجود نداشته باشد، اعتبار ملی با نظر وزارتخانههای ذیربط و اعتبار استانی با تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی استان، به سایر پروژههای ملی و استانی دارای کد و ردیف بودجهای در همان وزارتخانه اختصاص داده میشود.
تبصره 5- به دستگاههای اجرایی اجازه داده میشود تا از ساز و کار ماده 18 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 4/12/93 با اصلاحات و الحاقات بعدی برای تأمین سهم 60 درصدی سهم خیرین استفاده نمایند.
ماده 2- چنانچه حداقل 80 درصد هزینه خرید ماشین آلات و تجهیزات وارداتی مجاز برای واگذاری و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، آموزشی، آزمایشگاهی و پژوهشی دولتی، توسط خیرین پرداخت شده باشد، پس از تأیید دستگاه دولتی ذیربط واردات این اقلام از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.
ماده 3- هزینههایی که توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی به عنوان یک کار خیر صرف ساخت، تکمیل، تعمیر و یا تجهیز پروژههای مصوب دولتی میشود با تأیید دستگاه دولتی مربوطه و هزینههایی که صرف تأمین نیاز مراکز خیریه غیر دولتی زیر پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه میشود و یا در بناهای خیر مورد استفاده مردم هزینه میشود با تأیید ادارات اوقاف شهرستانها به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی محسوب میشود.
ماده 4 - نقل و انتقال کمکهای نقدی و غیر نقدی خیرین به مجامع و مؤسسات ثبت شده خیریه و نیز فروش اموال و داراییهای این مجامع و مؤسسات به منظور تبدیل به احسن امکانات و دارائیها و همچنین انتقال این کمکها به دستگاههای دولتی برای استفاده در طرحهای مصوب دولتی و یا طرحهای خیریه غیر دولتی زیر پوشش ادارات اوقاف، از هر گونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف میباشد.
تبصره- برای برخورداری از این معافیتها، تأیید نهاد متولی خیریه و یا دستگاه اجرایی ذیربط ضرورت دارد.
ماده ۵- افراد و خانوارهای تحت پوشش خیریهها و سازمانهای خیریه مردم نهاد با تأیید ادارات کمیته امداد شهرداری شبیه به افراد و یا بهزیستی از معافیتهای قانونی مربوط به انشعاب آب، برق، گاز و عوارض زیر پوشش نهادهای حمایتی حاکمیتی برخوردار میشوند.
ماده 6- وزارت راه و شهر سازی و سازمانها و شرکتهای تابعه و نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حفظ مالکیت خود، مکلف به تأمین زمین مورد نیاز برای احداث مسکن استیجاری خیر ساز برای اجاره به زوجهای جوان نیازمند میباشند.
تبصره - اجاره واحدهای احداثی توسط مجمع خیرین ذیربط و با نظارت سه تشکل دولتی بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام و اداره ورزش و جوانان شهرستان انجام میشود.
ماده 7- تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی و هتلینگ در بیمارستانهای خیریه به ترتیب زیر تعیین میشود:
الف - جزء حرفهای معادل 85 درصد تعرفه بخش خصوصی
ب - جزء فنی بینابین تعرفه دولتی و خصوصی
ماده 8- صد در صد وجوهی که به موجب ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم به حساب مؤسسات خیریه عام المنفعه واریز میشود، با تأیید ادارات اوقاف، از پرداخت مالیات معاف و مبلغ مازاد بعنوان ذخیره سرمایه آب جهت توسعه سرمایه گذاری در راستای اهداف موسسه جهت هزینه کرد در همان موسسه و یا سایر مؤسسات خیریه مورد تأیید ادارات اوقاف به سالهای بعد انتقال مییابد.
ماده 9- به خیریههای مورد تأیید ادارات اوقاف شهرستانها اجازه داده میشود تا با اخذ وصایت رسمی از اشخاص حقیقی در دفاتر اسناد رسمی، برای استفاده از ثلث اموال متوفی برای موارد وصیت شده بعد از فوت انها جایگزین متوفی شوند.