روابط عمومی دانشگاه تهران:

عوامل بنیاد مستضعفان در اقدامی قهرآمیز و  با توسل به زور بخشی از اراضی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران واقع در شهرستان پاکدشت وارد شدند. دکتر ایزدی ، رییس پردیس ابوریحان،  ابعاد این حادثه را که در روز 23 تیرماه اتفاق افتاد، تشریح کرد.

دکتر علی ایزدی، رییس پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، ضمن اعلام این خبر در ابتدا به تبیین اهمیت و جایگاه علمی پژوهشی و سابقه پردیس ابوریحان پرداخت و گفت: «پردیس ابوریحان دانشگاه تهران،  قریب به هفتاد سال با ارایه  خدمات آموزشی و پژوهشی در منطقه پاکدشت مستقر است. در حال حاضر هم عمده وظیفه و حوزه کار آن آموزش در حوزه کشاورزی است. در این پردیس، هفت گروه آموزشی وجود دارد که چهار گروه در حوزه علوم‌زیستی و سه گروه در حوزه‌های فنی و مهندسی مشغول فعالیت هستند.  همچنین دارای چندین هسته پژوهشی ثبت شده در وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری،  پارک علم وفناوری فعال، آزمایشگاه‌های تخصصی و مزرعه آموزشی پژوهشی است».

وی خاطرنشان کرد: «اگر یک عکس هوایی از شهرستان پاکدشت گرفته شود،‌ ملاحظه خواهد شد تنها نقطه مشهود سبز این شهرستان مجموعه حدود 40 هکتاری آموزشی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران است . باید گفت  به اذعان همه صاحبان فکر، فرهنگ و تمدن این پردیس نقش ویژه و منحصر بفردی در توسعه و رشد شهرستان پاکدشت و شهرستان‌های مجاور داشته است،‌ البته به‌عنوان ریه تنفسی در جنوب شرقی استان تهران نیز تلقی می‌شود. همچنین این پردیس،‌ جایگاه ملی برجسته‌ای در علوم کشاورزی دارد و جزو دهک اول دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود و از حیث بین‌المللی نیز وسعت کار و قراردادهای آن با هفت کشور توسعه‌ یافته بسیار قابل ملاحظه  است».

دکتر ایزدی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «اما به لحاظ ملکیت، اراضی تحت اختیار پردیس ابوریحان (شامل 30 هکتار پردیس مرکزی، 10 هکتار مجتمع مسکونی و 120 هکتار مرزعه آموزشی و پژوهشی) از ابتدای شروع فعالیت که کارکردهای متفاوتی داشته است، اوقافی بوده است،‌  البته به‌گونه‌ای تقریباً تمامی اراضی این منطقه چنین وضعیتی را داشتند. بر این اساس،‌ دانشگاه طی قراردادهای دراز مدت سی‌ساله (دو قرارداد منعقده) و قراردادهای تکمیلی با اداره اوقاف سالیانه مبلغی را بابت بهره برداری از این اراضی جهت اهداف آموزشی و پژوهشی پرداخت کرده است، اما در سال 96 اتفاقی در منطقه افتاد و آن این بود که در کل شهرستان پاکدشت موضوع اوقاف اراضی از نظر قوه قضاییه زیر سؤال رفت و اعلام شد اوقاف در سطح شهرستان باطل است  و بر این اساس اراضی تحت عنوات مستثنیات که در اختیار ارگان‌های عمومی هستند، به ملکیت بنیاد مستضعفان  شود، بنیاد هم با بهره برداران جهت ادامه کار توافق نماید».

رییس پردیس ابوریحان دانشگاه تهران افزود: «یعنی در شهرستان پاکدشت، پردیس ابوریحان، بیشتر ادارات و نظیر اداره آموزش و پروش، حوزه شهرستان و بسیاری از بخش‌های دیگر از تملک  اوقاف خارج شدند و بنا بر تصمیم قوه قضاییه مالکیت آنها در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت که بر اساس رأی صادره ‌ تمامی ارگان‌هایی که این اراضی در دست آنها بود باید به‌گونه‌ای با بنیاد مصالحه می‌کردند تا بتوانند این اراضی را از بنیاد دریافت کنند. در این خصوص اگر شرایط لازم  فراهم شود، برای کسانی‌که حق نسق و ریشه داشتند با پرداخت مبلغی سند به نام آنها صادر می‌شد. پس ملکیت اراضی در اختیار همه ارگان‌های عمومی  منطقه در حال حاضر در اختیار بنیاد مستضعفان است. در سال 99 بنیاد اظهارنامه‌ای را به دانشگاه تهران ارسال کرد، بدین محتوا که چون ملکیت پردیس به بنیاد واگذار شده است باید نسبت به توافق و یا خرید اراضی اقدام‌های  لازم از سوی دانشگاه تهران صورت بگیرد».

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در این زمینه مراجعات زیادی داشته که در نهایت به یک توافق اولیه با  بنیاد دست یافته است،‌ گفت: «درست است که توافق اولیه انجام شده، هر چند این توافق پاسخگوی نیازهای علمی و پژوهشی پردیس ابوریحان به‌عنوان یک پردیس کشاورزی نیست و این  موضوع بارها به مسئولان بنیاد در مکاتبات اعلام شده است. اما برای اجرایی شدن همین توافق نیز در دانشگاه باید مسیر خاصی طی شود، چون اموال بسیاری در مزرعه آموزشی پردیس همانند چاه‌ها، دیوارهای احداثی و سایر ابنیه های دولتی قرار گرفته‌اند که  قابلیت واگذاری ندارند و باید در مورد وضعیت آنها  سیر اداری مشخصی در سطح عالی دانشگاه تهران و در نهایت وزارت عتف گذرانده شود تا در خصوص انتقال این اموال،‌ تصمیم‌گیری‌های لازم صورت بگیرد» .

دکتر ایزدی با اشاره به اقدام‌ها و مکاتبات صورت گرفته از سوی دانشگاه تهران با بنیاد مستضعفان جهت همکاری‌ها و اجرای توافق‌های فی‌مابین اظهار کرد‌: «در 26 خردادماه  سال جاری نامه‌ای به امضای  رییس محترم دانشگاه از طرف پردیس تهیه و به بنیاد ارسال شده است که براساس آن اعلام شد که حداقل زمین مورد نیاز مزرعه کشاورزی پردیس 40 هکتار است و همه این مسائل در دست بررسی بوده است . حتی  در 23 تیرماه  نیز یعنی درست در همان روزی که این اتفاق افتاد، معاون اداری و مالی دانشگاه نامه‌ای به رییس بنیاد مستضعفان  ارسال کرد با این مفهوم که دانشگاه تهران،‌ جهت اجرایی‌شدن تفاهم اولیه آماده است، ارسال فرمودند. همچنین در این نامه، درخواست پاسخ در خصوص 30 هکتار اراضی نیز عنوان شد که در غیر این صورت فعالیت این پردیس کشاورزی با تردید جدی مواجه خواهد شد».

رییس پردیس ابوریحان دانشگاه تهران ادامه داد: «با توجه به مکاتبات و پیگیری‌های مکرر  صورت گرفته و تمایل دانشگاه به اجرای تفاهم‌ فی‌مابین، اما از بنیاد در هفته دوم تیر ماه تامه ای دریافت شد که چون تاکنون تفاهماتبه اجرا نرسیده است، لذا مبنی همان حکم سال 1396 است. باید گفت درست است که حکم اولیه دادگاه تملک اراضی را به بنیاد مستضعفان داده، اما  این حکم تبصره داشته و بیان شده در این خصوص  توافق‌های لازم بین طرفین صورت بگیرد و نه اینکه اراضی به قهر تصاحب شوند و حال اینکه مکاتبات و جلسات مکرر در خرداد و حتی در نیر ماه برای اجرایی شدن تفاهم صورت گرفته بود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح تصرف قهرآمیز اراضی پردیس ابوریحان توسط عوامل بنیاد مستضعفان پرداخت و خاطرنشان کرد: «متأسفانه، روز 23 تیرماه نزدیک به 50 نفر در قالب یگان‌های حفاظتی بنیاد مستضعفان، برای تصاحب قهری به مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس یورش بردند. لازم به ذکر است،‌ در این مزرعه تعداد از دانشجویان ما به دلیل اینکه طرح‌های پژوهش خود را  مِی‌گذرانند در آن روز حضور داشتند. همچنین بالغ بر 600 رأس از احشام در این مزرعه نگهداری می‌شود. این اشخاص با استناد به نامه دادستان محترم شهرستان پاکدشت که  به حراست پردیس ارایه داده بودند درخواست تخلیه کامل اراضی را و پلمپ آنرا داشتند».

دکتر ایزدی با عنوان اینکه درباره انتقال و تخلیه مزرعه، رایزنی صورت گرفت و آن عوامل متوجه شدند که جابه‌جایی احشام در حال حاضر و به این سرعت امکان پذیر نیست، افزود: «بر این اساس،‌ یک مهلت دوازده روزه یک سویه و من دراوردی برای انتقال این مجموعه داده شد.، در صورتی‌که توافقات اولیه ما با  بنیاد بر این بود که مجموعه گاوداری و هسته اصلی پژوهشی مزرعه پایدار، پویا و در اختیار دانشگاه (10 هکتار) باشد و در ضمن علاه‌بر آن 10 هکتار، حدود 30 هکتار دیگر را هم از بنیاد مطالبه کرده بودیم و این موضوع در دست بررسی بود که طی شرایطی با بنیاد همکاری می‌کردیم. به هر حال این نیروها با مراجعه به پردیس ابوریحان مسئول مزرعه و عضو هیات علمی دانشگاه و ریسس حراست مجموعه را را مورد ضرب و شتم قرار دادند و توهین های مکرر به پرسنل خدوم و دانشجویان معدود حاضر در صحنه نمودند، در جایی که می‌توان با تعامل، همکاری و برادرانه این موضوع را حل و فصل کرد،  به‌واقع اتخاذ چنین رویکردی جای بسی تأسف دارد».

رییس پردیس ابوریحان دانشگاه تهران با اظهار اینکه در حال حاضر بنیاد  با هیچ ارگانی در داخل شهرستان پاکدشت چنین برخوردی نکرده است، گفت‌: «اما برای ما جای سؤال دارد که چرا در مورد دانشگاه تهران و پردیس ابوریحان این اقدام صورت گرفته است. البته چون ابلاغ اجرای حکم دادگاه بود ما تابع بودیم، هرچند که باور داریم دادگاه محترم این حکم را بدون شناخت، آگاهی لازم و بدون سنجش وضعیت اجرایی آن در محیط دانشگاه صادر کرده است.  در حال حاضر پرسنل حفاظتی بنیاد در بخش های مختلف پردیس حضور دارند. در مورد مزرعه آموزشی که قصد پلمب آن را داشتند، بعد از این اتفاق و با مذاکرات صورت گرفته فعلاً پذیرفتند نگهبان‌های ما هم بتوانند مستقر شوند تا این سیستم به فعالیت خود ادامه دهد. در مزرعه پردیس ابوریحان یکی از مهمترین پروژه‌های تولید بذر و اصلاح بذر کشور در حال اجرا است که از نظر رتبه علمی جایگاه ویژه‌ای دارد و  با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تهران فعالیت می‌کند. ضمنا یکی از منحصربه فردترین گله های اصلاح شده کشور شامل نژاد زندی در حال نگهداری است».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «متأسفانه این نیروهای مأمور بنیاد با همان توان و خشونت به مجتمع مسکونی ابوریحان که 191 خانواده در آن اعم از دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان ساکن هستند نیز مراجعه کردند  و در همان موقع صورتجلسه‌ای را تدوین کردند که این مکان را هم در اختیار گرفتند.در مجتمع مسکونی ضرب و شتمی صورت نگرفت، اما توهین‌های مکرر زبانی به پرسنل ما  نسبت داده شد و باید بگویم این اتفاق بسیار  ناگواری بود که در تاریخ دانشگاه تهران اتفاق افتاد» .

دکتر ایزدی با تأکید بر اینکه در این قضیه نظر دانشگاه و پردیس برای تلاش بر تفاهم عاقلانه است،‌ بیان کرد: «تلاش ما  برای پایداری مجموعه موفق علمی با رویکرد انتقال دانش و علم و فناوری و توسعه مراکز نوآور در منطقه شهرستان پاکدشت است و امیدوارم همه این اصل مهم را بپذیرند و در این جهت کمک کنند. درخواست داریم مسئولان عالی بنیاد مستضعفان تذکر ناصحانه ما را بپذیرند و جلوی این‌گونه اقدام‌ها را در منطقه بگیرند و با آنها برخورد جدی کنند0 خواسته دیگر این است که دانشگاه در سطح کلان به این قضیه ورود جدی داشته باشد و حمایت‌های حقوقی لازم در این زمینه صورت بگیرد».

رییس پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در پایان سخنان خود با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم حفظ جایگاه مراکز آموزشی و یادآوری نام گذاری این سال به نام حمایت از تولید و رفع موانع تولید  گفت: «سیستم قضایی که بر اساس عدم شناخت لازم و بدون توجه به روند مذاکرات دانشگاه و بنیاد، حسب تقاضای خارج از عرف عوامل بنیاد در منطقه و بر خلاف رویکرد مثبت موجود در سطوح عالی مدیریتی بنیاد،  این حکم را صادره کرده است، باید به‌گونه‌ای مساعدت کند تا  این خراب شدگی‌ها درست شود. متأسفانه این اتفاق ناگوار افتاد و من به‌عنوان یک شهروند و همکار دانشگاهی از تمام کسانی که به آنها هتک حرمت شد پوزش می طلبم.  تمام تلاش خود را در سطح شهرستان به‌صورت مکاتبه و مذاکره با مسئولان انجام دادم اما نتوانستیم جلوی این اقدام را بگیریم. دانشگاه تهران و شخص ریاست محترم دانشگاه از همان ساعات اولیه نیز در سطح ملی این موضوع را دنبال کردند که البته امیدوارم با حمایت همه صاحبان اندیشه و علاقمندان، ادامه حیات علمی پردیس ابوریحان به‌عنوان یک قطب علمی آموزشی مسیر باشد و  همچنان بتواند در منطقه و کشور به فعالیت‌های مثمر خود ادامه دهد».و  کلام آخر یا به عبارتی درخواست ما از سیستم اجرایی و دفتر مقام معظم رهبری، این است که این مجموعه علمی بصورت یکپارجه در اختیار دانشگاه تهران قرار گیرد و با رسال این خواسته به محضر رهبری، هبه کامل آن به داتشگاه تهران انجام شود.